Opgelet voor Helpdeskfraude.
De Politiezone Gavers wil iedereen, maar voornamelijk senioren, wijzen op een nieuwe soort van fraude. Via de techniek ‘helpdeskfraude’ stelen dieven al het spaargeld van de bankrekening van slachtoffers.
Wat is helpdeskfraude?
Helpdeskfraude is momenteel een veel voor- komende oplichtingsvorm. De slachtoffers (heel vaak oudere personen) worden telefonisch gecon- tacteerd door iemand die zich uitgeeft als bank- bediende en hierbij melding maakt van frauduleuze transacties op de bankrekening. De contact- persoon stelt voor om een medewerker thuis langs te sturen om het probleem onmiddellijk aan te pakken.
Hoe geraken ze dan aan je bankrekening?
Een zogezegde andere bankbediende komt naar je huis en doet er allerlei overschrijvingen en betalingen naar een andere rekening waardoor de rekening van het nietsvermoedende slachtoffer vakkundig tot nul herleid wordt. Een gedurfde aanpak die helaas heel vaak met succes uitgevoerd wordt…
Hoe kan je voorkomen dat je rekening leeggeplunderd wordt?
Ten eerste moet je weten dat bankinstellingen nooit langskomen voor het oplossen van een beveiligingsprobleem of een ander probleem waar je vooraf niets van wist. Ze zullen je daar dus ook niet telefonisch voor contacteren. Bovendien vragen banken nooit telefonisch naar je beveiligingscodes/ pincodes.
Stel enkel vertrouwen in je eigen bankkantoor en niet in iemand die telefonisch beweert dat hij een bankbediende is. Ga bij problemen langs in je bank of neem contact op met je lokaal bankkantoor. Heb je ernstige twijfels? Contacteer dan de politie via het noodnummer 101.
Trapte je toch in de val? Contacteer dan zo snel mogelijk PZ Gavers via 056 733 511 of www.politie.be/5458
Bron: HBlad november 2022